Bruikbare tips om te ontspannen en te leren loslaten

CursusOntspanning.nl - Bruikbare tips om te ontspannen

Bruikbare tips om te ontspannen

29 January 2018

By Kees

Kees Stokx

Ontdek hoe je op een eenvoudige manier leert ontspannen en kom tot optimale prestaties zonder veel geld uit te geven voor een personal coach

Wat heb je nodig om te ontspannen?

Ontspanning lijkt voor heel veel mensen iets te zijn wat vanzelf gaat.Er zijn tal van mensen die eraan voorbij gaan dat ze gestrest zijn, totdat het fout gaat. Zelfs wanneer je merkt dat je gestrest bent weet je niet wat je nu daadwerkelijk nodig hebt om te ontspannen. Dit artikel gaat over bruikbare tips om te ontspannen.

 Bij studenten hoor je vaak dat ze gestopt zijn met al hun vrije tijd activiteiten om zich volledig op hun studie te kunnen focussen. Het gevolg is vaak dat ze nog meer gestrest raken. Neem regelmatig de tijd om je te onttrekken van je studie, ga bijvoorbeeld sporten, eet gezond, slaap voldoende en regelmatig en ga leuke dingen doen met vrienden of vriendinnen. Als deze vrije tijd activiteiten helemaal wegvallen, word je alleen maar meer gestrest.

Het lijkt misschien tegenstrijdig maar het is vooral van belang om deze activiteiten te blijven doen, zeker in stressvolle periodes, zoals examens of wanneer je met deadlines te maken hebt.

Bruikbare tips

Hieronder heb ik een aantal bruikbare tips om te ontspannen opgeschreven, doe er je voordeel mee!

Maak het jezelf zo aangenaam mogelijk. Sommige van deze oefeningen kun je doen wanneer je moet wachten omdat er even niks te doen is. Je kunt ze 's-ochtends doen, voordat je naar bed gaat en ze zijn makkelijk in te passen wanneer je bijvoorbeeld pauze hebt op school of op je werk.

  • Ga rustig zitten. Concentreer op wat je denkt. Iedere gedachte die je hebt is prima, laat ze komen en gaan. Blijf passief zitten en laat deze gedachtes gewoon gebeuren
  • Concentreer je op alle geluiden en afleidingen in je omgeving en laat dit ook weer gewoon gebeuren
  • Let op je ademhaling en probeer zo normaal mogelijk adem te halen
  • Sta jezelf toe om niets te doen en onverschillig te zijn, tel je ademhaling beginnen bij 10 en terug naar 1
  • Zorg ervoor dat je bij iedere tel jezelf zwaarder voelt worden en meer ontspant
  • Bij elke keer wanneer je uit ademt voel je de spanning uit je lichaam weg stromen

Oog fixatie:

  • Nu je lichaam en geest ontspannen zijn, kies een plek of voorwerp en focus daarop. (je ogen zijn open)
  • Wanneer je zover bent, tel dan 5 ademhalingen en begin bij 5 en tel dan terug
  • Zorg dat je bij iedere ademhaling je ogen iets verder sluiten
  • Wanneer je de laatste ademhaling doet zijn je ogen helemaal gesloten
  • Richt je nu op het gevoel van ontspanning

Je hele lichaam aanspannen:

  • Span iedere spier in je lichaam
  • Houd dit vast zolang je kunt zonder dat het pijn doet
  • Laat de spanning langzaam los en wees je ervan bewust dat alle spanning in je lichaam verdwijnt
  • Herhaal dit 3 maal

Visuele beeldspraak:

  • Maak gebruik van je verbeeldingskracht en concentreer op je ademhaling
  • Terwijl je rustig in en uit ademt, verbeeld je dat de lucht die je in ademt een wolk is en adem deze ook weer uit
  • Stel je ook eens voor dat deze wolk een kleur heeft

Schouders ophalen:

  • Draai met je schouders achterwaarts en andersom
  • Doe dit per schouder
  • Doe dit ook tegelijkertijd met beide schouders. (Dit is goed voor je rug, armen en nek)

S t r e t c h e n :

  • Ga rechtop staan met je voeten enigszins uit elkaar
  • Haal diep adem terwijl je je armen over je hoofd uit rekt
  • Adem rustig door terwijl je voorover buigt, breng je armen en hoofd naar beneden. (Doe dit niet als je rugklachten hebt)
  • Doe dit rustig en kalm 5 keer achter elkaar

Meditatie:

Bruikbare-tips-om-te-ontspannen-meditatie

Doe dit wanneer je alleen bent en zorg dat je het jezelf zo aangenaam mogelijk maakt!

  • Concentreer je op een woord zoals 'kalm' of 'loslaten' en benoem en herhaal deze bij iedere ademhaling
  • Laat elke gedachte, gevoel of verbeelding vervagen
  • Doe dit 10-20 minuten per sessie

Vergeet je vrije tijd activiteiten en hobby's niet!

Een warm bad, goed boek of rustgevende muziek zijn prima manieren om stress tegen te gaan. Eigenlijk iedere hobby of bezigheid waarbij je je gedachten afleidt zal ervoor zorgen dat je minder stress ervaart.

Zorg goed voor jezelf!

100% tevredenheidsgarantie

Veilige betaling

00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden

Normale prijs € 199,- Nu tijdelijk voor slechts € 59,-

Vanwege het enorme succes is de prijs tijdelijk verlaagd!
Dus wees er snel bij. 

Select Content Template