• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Stress eten en wat je eraan kan doen

Stress eten en wat je eraan kan doen

Je had een slechte dag op het werk, dus je pakt een snack op weg naar huis. Je bent ontmoedigd door het nieuws, dus je werkt een zak chips weg. Je moet de hele nacht doorwerken om een project af te maken, dus je bestelt een pizza. Het bestellen van een afhaalmaaltijd of het opwarmen van een magnetronmaaltijd is handig als je gestrest bent en geen tijd hebt om te koken. Maar eten om jezelf te troosten als je in een stressvolle situatie zit, ook wel "stress eten of emotie eten" genoemd, dient een dieper liggend psychologisch doel naast alleen maar honger.


beef-burger-hands-meat-royalty-free

"Stop trying to fill the emptiness inside you with food"


Stress eten komt voort vanuit een evolutionair perspectief. Vanaf het moment dat we baby's zijn, leren we dat als we huilen, we melk krijgen. Dat is erg geruststellend voor ons, dus we leren dat het eten ons ongemak zal verzachten. Naarmate we opgroeien, kunnen we misschien andere coping mechanismen ontwikkelen als reactie op stress, maar emotioneel eten blijft een veelvoorkomend verschijnsel.


In feite is al het eten emotioneel eten

Emotie eten of stress eten kan worden gedefinieerd als eten om een andere reden dan fysieke honger. Dat kan eten zijn voor comfort, een stressvolle situatie of een ongemakkelijk gevoel vermijden, een leegte opvullen of zelfs eten als beloning gebruiken. (Voor alle duidelijkheid: "emotioneel eten" is anders dan eetbuien of eetbuistoornis.) In feite is al het eten emotioneel eten, omdat voedsel ons plezier geeft en een sociale ervaring biedt, dus het is niet van nature een slechte zaak. Maar stress eten komt vaak voort uit schuld en schaamte, en dan kan het grote problemen veroorzaken.

Hoewel stress eten een kortstondige verlichting kan geven, lost het niet de onderliggende stress of angst op. In veel gevallen kan het eten om de stress te verlichten je nog een slechter gevoel geven. Een deel daarvan heeft te maken met onze algemene visie op emotioneel eten, het "slecht zijn" of “zich misdragen”. We hechten gevoelens van schuld en schaamte aan emotioneel eten, en dat zet de cyclus voort. Als we ons schamen, hebben we de neiging om ons te isoleren, wat weer meer gevoelens van stress kan veroorzaken, en dus meer emotioneel eten kan veroorzaken." (Dit is een vicieuze cirkel) Het verwijderen van de schaamte uit de vicieuze cirkel is een manier om met de onderliggende oorzaak van je stress om te gaan.


Dr-Susan-Albers

"Als we gestrest zijn, krijgt ons lichaam een overdosis cortisol. Dat  zorgt ervoor dat we een sterk verlangen krijgen naar zoet, vet en zout voedsel."

Cortisol is het belangrijkste stresshormoon van het lichaam. Het reguleert hoe ons lichaam alle macro-voedingsstoffen die we consumeren (koolhydraten, vetten, eiwitten) verwerkt, dus wanneer stress en angst overheersen zal je de neiging hebben om je te overeten.


 Dr. Susan Albers

Ontwikkel coping mechanismen

Maar net zo belangrijk is het ontwikkelen van andere coping mechanismen voor stress waar je op kunt vertrouwen. Bijvoorbeeld om te sporten, te praten met een vriend(in), of om de tijd te nemen om na te denken als je een trigger ervaart. Als je vindt dat je voortdurend voedsel als een excuus gebruikt, kan het verstandig zijn om in therapie te gaan om zodoende inzicht te krijgen waar die drang vandaan komt.

Het ontwikkelen van een soort routine of structuur rond maaltijden en meer bewust zijn van je hongerniveaus zijn twee extra strategieën die je misschien nuttig kunnen zijn. Als je een emotionele eetbui hebt gehad, is het moeilijk om je eigen fysieke signalen voor honger of verzadiging op te merken. Om dat weer te leren, is één van de manieren om met jezelf in contact te komen. Het gebruik van een hongerschaal en het bijhouden van je gevoelens (niet over calorieën of voedsel) wanneer je de drang hebt om te eten, zijn een paar manieren om dat te doen.

Tot slot:

Belangrijk om te onthouden is dat eten bedoeld is als een plezierig en bevredigend onderdeel van het leven. Het vinden van een effectieve manieren om met stress om te gaan, kan een levenslange zoektocht zijn, maar het is de moeite waard om gezond eetgedrag te vinden dat voor je werkt - niet datgene waardoor je je schuldig voelt. Het kost tijd, geduld en compassie met jezelf om een echt gezonde relatie met eten te ontwikkelen. Er is geen perfect rechte weg naar gedragsverandering

Nooit-Meer-Zorgen-of-Stress

Weg met stress en zorgen

  • Meer ontspanning
  • Meer rust
  • Meer positiviteit

Meer over...

Bruikbare tips om te ontspannen en te leren loslaten

Bruikbare tips om te ontspannen en te leren loslaten

Examenstress en hoe ga je er mee om? Tips en advies

Examenstress en hoe ga je er mee om? Tips en advies

Waarom huilen alleen mensen? Vrouwen huilen 5 keer vaker dan mannen!

Waarom huilen alleen mensen? Vrouwen huilen 5 keer vaker dan mannen!

Hoe blijf ik bij mezelf? Een praktische handleiding om trouw te blijven aan jezelf!

Hoe blijf ik bij mezelf? Een praktische handleiding om trouw te blijven aan jezelf!

Ontvang deze Gratis Handleiding

Deze handleiding zal je de tools geven die je nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. Leer hoe om te gaan met stress, angst en meer!